Beschrijving
Lauren wordt verdacht van de moord op de buurjongen. Haar gevoel zegt dat ze niet tot zoiets gruwelijks in staat is, maar ze heeft alle schijn tegen. In haar pogingen om de ware toedracht te achterhalen, dreigt ze de grip op haar leven te verliezen. Ze raakt verwijderd van haar geliefde en hun gezin en belandt in een levensbedreigende situatie. Wordt het geloof in haar eigen intuïtie haar uiteindelijk fataal?
Antoinette Kalkman (1964) kent de valkuilen en uitdagingen van een samengesteld gezin als geen ander. Met haar nieuwe man, haar twee kinderen en twee bonuskinderen woont ze op de Utrechtse Heuvelrug, waar het aangrijpende verhaal zich ook afspeelt. Naast moeder is ze ondernemer en schrijver. Ze is mede-oprichter van de ThrillerAcademie. Bonuszoon is haar debuutthriller.
Loek Peters, acteur (o.a. Penoza, Achtste groepers huilen niet, Ma)
‘Antoinette schrijft zo levensecht dat je het gevoel hebt zelf aanwezig te zijn in dit beklemmende verhaal. Een boek dat je in een ruk wilt uitlezen.’
Marelle Boersma, bestsellerauteur
‘Prachtig uitgewerkte karakters waarbij je je als lezer afvraagt: wie zou ik vertrouwen?’
carlita van rossum –
In Bonuszoon vormt Lauren samen met Mark en hun kinderen uit vorige relaties een samengesteld gezin. Hoewel Lauren en Mark gek op elkaar zijn, begint de relatie tussen hen barsten te vertonen. Wat daarbij niet helpt, is dat Mark zich als vaderfiguur opwerpt voor de zoon van de buurvrouw, Bart, die vaak bij hen over de vloer komt. De moeder van Bart, Ellen, is een wat aparte vrouw die het contact met Lauren afhoudt, maar wel een zwak heeft voor Mark. Lauren is jaloers op de aandacht die Mark voor Bart heeft en de ‘bonuszoon’ is steeds vaker de aanleiding voor ruzies in huis. Op een dag verlaat Lauren boos het huis en als zij in haar auto wegscheurt, blijkt opeens dat ze iemand heeft aangereden. Die iemand blijkt Bart te zijn en hij heeft het ongeluk niet overleefd. Vanaf dat moment komt Lauren in een nachtmerrie terecht, waarbij zij wordt beschuldigd van het met opzet doodrijden van een kind.
Overmand door ongeloof en schuldgevoel probeert Lauren overeind te blijven, terwijl ze aan alles merkt dat er meer aan de hand moet zijn. Het verhaal klopt niet. Maar hoe bewijst ze dat? En hoe kan ze voorkomen dat ze in de tussentijd haar gezin en zichzelf kwijtraakt?
Bonuszoon houdt je vanaf de eerste paar bladzijden in zijn greep. Er wervelen duizend-en-een vragen door je hoofd waar je het liefst meteen antwoord op zou willen krijgen, maar de auteur vraagt het uiterste van je geduld door op een zeer geraffineerde manier steeds een tipje van de sluier op te lichten. Ondertussen neemt zij de tijd om de achtergronden van Lauren en Ellen er doorheen te weven en uit te diepen, waardoor je steeds beter leert begrijpen waarom de vrouwen zijn zoals ze zijn. Het verhaal wordt om en om verteld door Lauren en Ellen en hun verschillende karakters komen heel natuurgetrouw over, zodat je op een gegeven moment al weet wie het woord voert zonder dat je hoeft na te denken over wie het hoofdstuk gaat. Omdat je ze zo goed leert kennen, ga je met ze meeleven; wat bijzonder is, aangezien beide vrouwen niet echt hoog scoren op de sympathieladder. Lauren is echter wel heel menselijk en herkenbaar, terwijl Ellen vooral afstand probeert te houden en daar goed in slaagt.
De auteur is verbonden aan de Thrilleracademie en dat is goed te merken. Elke zin heeft een functie, de puzzelstukjes komen langzaam bij elkaar en de spanning wordt tot aan het eind toe vastgehouden. Het realiteitsgehalte in Bonuszoon is hoog. Het proces van aanhouding, de gesprekstechnieken bij justitie en de sfeer in de rechtszaal worden waarheidsgetrouw weergegeven en ook zo gedetailleerd beschreven dat het is alsof je erbij aanwezig bent. Ik heb geprobeerd om wat opbouwende kritiekpunten aan deze recensie toe te voegen, maar het enige wat ik kan bedenken is dat ik graag nog meer pagina’s had willen lezen. Wat ik vooral mooi vind aan dit boek is de onderliggende laag, die eigenlijk gaat over het verlangen naar liefde en hoever je bereid bent hier voor te gaan. Bonuszoon zit qua schrijfstijl, afwisseling, spanning en psychologie zo goed in elkaar, dat ik alleen maar heel benieuwd ben naar het volgende boek van deze auteur. Vijf sterren voor Bonuszoon!
Carlita van Rossum
De Perfecte Buren
ELLIE KALKMAN –
STEENGOED
Mieke Schepens – Graag Gelezen –
Voor in het boek staat een quote van Voltaire waarvan de vertaling als volgt is: “Ik besloot gelukkig te zijn omdat het goed is voor de gezondheid”.
Daar kan ik me helemaal in vinden!
De proloog leert de lezer dat Lauren iemand is die op dat moment in haar leven, ondanks de situatie waar ze zich in bevindt toch een lichtpuntje ziet en niet aan opgeven denkt.
Het verhaal gaat over twee gezinnen die toevallig elkaars buren worden. De een is daar enthousiaster over dan de ander. Lauren is veel toegankelijker dan Ellen: zij is zo gesloten is als een oester. Ellen houdt niet van veranderingen in haar leven.
“De wereld om haar heen verandert, maar hier, in haar vertrouwde omgeving, blijft alles hetzelfde. Hier heeft ze de controle en dat moet zo blijven. Hier heeft ze geleerd hoe haat kan omslaan in berusting. Daar heeft ze hard genoeg voor gevochten en niemand mag dat verstoren. Niemand.”
De personages zijn levensecht door de duidelijke beschrijving van hun karakters; het is zelfs zo dat ik aan iemand in mijn eigen omgeving moest denken tijdens het lezen van deze psychologische thriller.
De kracht om door te gaan wanneer dat bijna onmogelijk lijkt, wordt heel goed beschreven door de auteur. De uitvoering daarvan gaat net zoals in de realiteit niet van een leien dakje.
Door het wisselende perspectief van de twee vrouwelijke hoofdpersonen wordt de spanningsboog hoog gehouden en blijft iedere bladzijde een verrassing voor de lezer. Niets is vanzelfsprekend en er wordt bijna niets weggegeven door de auteur, waardoor ik het boek in één dag uitlas. Ik moest en zou weten hoe het verhaal verder ging.
‘Bonuszoon’ is een krachtig thrillerdebuut dat de lezer reikhalzend uit laat zien naar een volgende thriller van Antoinette Kalkman.